Δρ Μάριος Παπαδόπουλος: «Η μουσική είναι μια παγκόσμια γλώσσα»
- Written by Despina Afentouli
- 0 Comments
Ο πιανίστας και ιδρυτής-μουσικός Διευθυντής της Φιλαρμονικής Ορχήστρας Οξφόρδης (Oxford Philharmonic Orchestra) στο Πανεπιστήμιο Οξφόρδης (University of Oxford), Δρ Μάριος Παπαδόπουλος, «συγκεντρώνει όλα τα χαρακτηριστικά ενός από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες στον κόσμο», είχε αναφέρει η βρετανική εφημερίδα “The Times” το 1975, κατά την πρώτη του εμφάνιση σε ρεσιτάλ πιάνου. Με την ευκαιρία της συναυλίας του στις 30 Οκτωβρίου 2018 στο Kaufman Music Center της Νέας Υόρκης, ο Δρ Παπαδόπουλος μίλησε στη δημοσιογράφο, Δέσποινα Αφεντούλη, από το New Greek TV για τη διεθνή του καριέρα ως πιανίστας και μαέστρος.
Παρακαλώ μιλήστε μας για το κονσέρτο στις 30 Οκτωβρίου 2018 στη Νέα Υόρκη.
Το κονσέρτο στις 30 Οκτωβρίου που διοργανώνεται από το Ελληνοαμερικανικό Ίδρυμα Πολιτισμού (Hellenic-American Cultural Foundation / HACF), θα εστιάσει στη νέα παραγωγή “Le nozze di Figaro” του Μότσαρτ, που θα διευθύνω τον Μάρτιο του 2019 στην υπερσύγχρονη Λυρική Σκηνή στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος στην Αθήνα με την Εθνική Λυρική Σκηνή και το έργο της Φιλαρμονικής Οξφόρδης. Ο Διευθυντής του HACF, κ. Αλέξανδρος Ευκλείδης, θα κάνει μια εισαγωγή αναφορικά με τις πτυχές της παραγωγής που θα ακολουθήσει με άριες και ντουέτα από την όπερα που θα παρουσιάσουν οι πρωταγωνιστές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που συμμετέχουν στην παραγωγή της Αθήνας. Κατά το δεύτερο μέρος, δύο από τους αξιότιμους συναδέλφους μου από τη Φιλαρμονική της Οξφόρδης, θα συμμετέχουν μαζί μου στη μουσική παράσταση του επικού “Piano Trio” του Τσαϊκόφσκι. Είμαι ευγνώμων στο HACF που μας προσέφερε τη δυνατότητα να παρουσιάσουμε το έργο μας σε Ελληνοαμερικανούς και όχι μόνο.
Πόσο έχει συμβάλλει η ελληνική καταγωγή σας στην αγάπη σας στις τέχνες;
Για 400 χρόνια, όταν η Δύση άνθιζε στην ανάπτυξη των τεχνών, η Ελλάδα ήταν υπό την οθωμανική κατοχή. Έπρεπε να αναπληρώσουμε το κενό πολύ σύντομα. Ο μοναδικός τρόπος για να το πετύχουμε, ήταν να αντλήσουμε από το δοξασμένο παρελθόν της Ελλάδας και να βρούμε τη δική μας φωνή σε έναν συνεχώς εξελισσόμενο κόσμο.
Ποιες είναι καλλιτεχνικές σας επιρροές;
Επηρεάστηκα κυρίως, από την Ελληνίδα πιανίστρια, Τζίνα Μπαχάουερ (Gina Bachauer), η οποία με άκουσε όταν ήμουν επτά ετών και με πήρε υπό την προστασία της, κανονίζοντας τη μετακόμισή μου στο Λονδίνο και τοποθετώντας με στην τάξη της καταξιωμένης δασκάλας πιάνου, Ιλόνα Κάμπος (Ilona Kabos). Η Κα Μπαχάουερ παρέμεινε μέντοράς μέχρι τον πρόωρο θάνατό της, το 1976.
Γιατί ακολουθήσατε επαγγελματική πορεία στη Μουσική;
Οι επιλογές μου ήταν περιορισμένες. Οι αποφάσεις λήφθηκαν για εμένα όταν ακόμα ήμουν μικρός και έχοντας προοδεύσει μέσω του χώρου από πολύ μικρή ηλικία – αποκτώντας δίπλωμα Πιάνου (Diploma in Piano Performance) στο Ροαγιάλ Κόλλετζ Μουσικής (Royal College of Music) στην ηλικία των 14 ετών – βρέθηκα να δίνω διεθνείς παραστάσεις σε όλον τον κόσμο. Εκτός από μια σύντομη παύση για να ανακαλύψω ξανά τον εαυτό μου, η μουσική είναι το κέντρο της ζωής μου τα τελευταία 50 χρόνια. Δεν μετανιώνω στιγμή που ακολούθησα το δρόμο της μουσικής: η μουσική είναι η ζωή μου και δεν μπορώ να ζήσω χωρίς αυτήν.
Κατά την πρώτη σας εμφάνιση σε ρεσιτάλ πιάνου το 1975, η εφημερίδα “The Times” σας περιέγραψε ως το άτομο που «συγκεντρώνει όλα τα χαρακτηριστικά ενός από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες στον κόσμο». Γιατί είναι σημαντικό να πασχίζουμε για την αριστεία;
Είναι πολύ σημαντικό. Όσο μεγαλώνω, τα πράγματα γίνονται ολοένα και πιο δύσκολα, καθώς γίνομαι πολύ πιο απαιτητικός από τον εαυτό μου στην αναζήτηση της αριστείας.
Τι σας ενέπνευσε να ιδρύσετε τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Οξφόρδης εντός της πανεπιστημιούπολης, όπου βρίσκεται το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης;
Ποτέ δεν μου άρεσε να ταξιδεύω πολύ και να πηγαίνω από μέρος σε μέρος. Το να ιδρύσω μια ορχήστρα, όπου θα μπορώ να δημιουργήσω μουσική σε ένα μέρος μου άρεσε πολύ ως ιδέα. Η Οξφόρδη μου προσφέρει το βήμα για τη δουλειά μου ως καλλιτέχνη και έχω ένα επιλεκτικό κοινό με το οποίο έχω αναπτύξει μια σχέση όλα αυτά τα χρόνια. Το μεγαλύτερος μέρος του έργου μου βρίσκεται τώρα στην Οξφόρδη.
Ως Διευθυντής Μουσικής της Φιλαρμονικής Ορχήστρας Οξφόρδης, συνεργαστήκατε με πολλούς καταξιωμένους καλλιτέχνες. Ποιες είναι οι βασικές πτυχές μια σημαντικής συνεργασίας;
Από κάθε μεγάλο καλλιτέχνη, μαθαίνω κάτι. Οι πολλές συναντήσεις μου, με ορισμένους από τους καλύτερους καλλιτέχνες του κόσμου, πιστεύω ότι με έχουν κάνει καλύτερο μουσικό.
Στο έργο σας συμπεριλαμβάνεται η παρουσίαση μουσικής σε υποβαθμισμένες οικονομικά και κοινωνικά περιοχές. Κατά τη γνώμη σας, με ποιο τρόπο συμβάλλει η μουσική στην ποιότητα της ζωής ενός ατόμου;
Αναμφίβολα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, είναι καθοριστικής σημασίας. Πάντα χαίρομαι όταν «αγγίζω» τους ανθρώπους με τη μουσική μου: όταν τρέξει ένα δάκρυ, καταλαβαίνω ότι συγκίνησα βαθύτατα κάποιον/-α την ώρα που έπαιζα μουσική.
H Φιλαρμονική Ορχήστρα Οξφόρδης συνεργάζεται με το Τμήμα Μουσικής του Πανεπιστημίου Οξφόρδης. Πόσο ενδιαφέρον δείχνουν οι φοιτητές για τη Μουσική;
Η μουσική είναι μια παγκόσμια γλώσσα. Στην Οξφόρδη, ως ποσοστό συμμετοχής, είμαστε τυχεροί που υποδεχόμαστε περισσότερους φοιτητές στα κονσέρτα μας από οποιαδήποτε άλλη ορχήστρα στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Μέσω της συνεργασίας σας με το Δημοτικό Συμβούλιο Οξφόρδης και το Συμβούλιο της Επαρχίας Όξφορντσαιρ, καλύπτετε δίδακτρα και προσφέρετε ευκαιρίες μουσικών παραστάσεων σε νέους μουσικούς. Πόσο σημαντική είναι η κρατική υποστήριξη;
Δυστυχώς, η μουσική είναι περιθωριοποιημένη στο εκπαιδευτικό μας σύστημα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Μια ορχήστρα κατά τον 21ο αιώνα, πρέπει να λειτουργεί περισσότερο ως μουσική πηγή για να καλύψει το κενό και να παρέχει εκπαιδευτικές δυνατότητες στους φοιτητές. Η κρατική υποστήριξη είναι απαραίτητη, αλλά σε μια εποχή όπου γίνονται περικοπές στη μουσική εκπαίδευση γενικά, οφείλουμε να βρούμε εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης για να εκπληρώσουμε τον ρόλο μας και ως καλλιτέχνες και ως εκπαιδευτικοί.
Τιμηθήκατε και βραβευθήκατε από την εταιρεία μουσικών “Worshipful Company of Musicians”, τον Δήμο Οξφόρδης και τη Βασίλισσα για τις υπηρεσίες σας στη μουσική στην Οξφόρδη. Τι σημαίνει για εσάς αυτή η αναγνώριση;
Αισθάνομαι τιμή που έλαβα όλα αυτά τα πολυπόθητα βραβεία, τα οποία αναγνωρίζουν, όχι μόνο την προσωπική μου συνεισφορά, αλλά και εκείνη των συναδέλφων μου.
Για περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με τον Δρα Μάριο Παπαδόπουλο και τη Φιλαρμονική Ορχήστρα Οξφόρδης, παρακαλώ επισκεφθείτε τις εξής επίσημες ιστοσελίδες: http://www.oxfordphil.com/about/music-director-marios-papadopoulos-mbe και http://www.mariospapadopoulos.co.uk/
Ο πιανίστας και ιδρυτής-μουσικός Διευθυντής της Φιλαρμονικής Ορχήστρας Οξφόρδης στο Πανεπιστήμιο Οξφόρδης, Δρ Μάριος Παπαδόπουλος. Φωτογραφία: Chris Gloag.
Ο Δρ Μάριος Παπαδόπουλος είπε ότι η μουσική είναι η ζωή του. Φωτογραφία: Chris Gloag.
ΠΗΓΗ: New Greek TV